Unitat 6. Els dialectes del bloc oriental

 Objectius

  • Identificar les característiques fonètiques, morfològiques i lèxiques del rossellonés, del central, del balear i de l’alguerés.

  • Conéixer els subdialectes del central i del balear.

  • Reconéixer els trets del llenguatge científic i tècnic i elaborar textos amb aquestes característiques.

  • Elaborar treballs de forma correcta.

  • Conéixer les característiques d’un text científic i els passos que cal fer per a comentar-lo.

  • Reconéixer la recensió com una eina d’estudi.

  • Identificar i analitzar les proposicions subordinades adverbials de lloc, de temps i de mode.

Continguts

Conceptes

  • El rossellonés.

  • El central.

  • El balear.

  • L’alguerés.

  • Textos científics i tècnics. Característiques. Creació del lèxic científic i tècnic.

  • L’elaboració d’un treball.

  • Comentari d’un text: el text científic.

  • La recensió.

  • Proposició subordinada adverbial (I). Classificació. Proposició subordinada adverbial de lloc, de temps i de mode. Anàlisi de proposicions subordinades adverbials.

Procediments

  • Reconeixement dels trets lingüístics del rossellonés, del central, del balear i de l’alguerés i dels territoris on es parla cadascun d’aquests dialectes.

  • Anàlisi de les característiques del llenguatge cientificotècnic i creació d’aquest tipus de textos.

  • Elaboració d’un treball seguint unes pautes donades: introducció, exposició, conclusió i bibliografia.

  • Redacció del comentari d’un text científic.

  • Reconeixement de la recensió com a tècnica d’estudi.

  • Identificació i anàlisi de les proposicions subordinades adverbials de lloc, de temps i de mode.

Avaluació

  • Localitzar les característiques d’uns textos en rossellonés, central, balear i alguerés.

  • Redactar un text científic breu i comentar les característiques que més destaquen del seu llenguatge.

  • Elaborar un treball i estructurar-lo amb una introducció, l’exposició del treball pròpiament dit, una conclusió i la bibliografia emprada.

  • Redactar el comentari d’un text científic seguint unes pauses.

  • Elaborar la recensió d’un llibre.

  • Substituir proposicions subordinades per adverbis, classificar-les com a modals, temporals o locals, i analitzar-les morfosintàcticament.