5.2 Objectius

  • Llegir i comprendre una rondalla i una llegenda.

  • Familiaritzar-se amb el llenguatge i l’estructura propis dels textos de tradició oral.

  • Valorar la transmissió oral del folklore com a via per a garantir-ne la supervivència.

  • Identificar la funció i l’estructura dels constituents essencials de l’oració.

  • Reconéixer i aplicar les normes ortogràfiques de l’apostrofació, la contracció i el guionet.

  • Enriquir l’expressió fent ús d’onomatopeies i interjeccions.

  • Fer un ús responsable de les eines telemàtiques de comunicació.

5.4 Continguts

Conceptes

  • La narrativa de tradició oral: la rondalla i la llegenda.

  • Tipus de rondalles.

  • L’oració simple.

  • Tipus de sintagmes.

  • El sintagma nominal subjecte: estructura i funció.

  • El sintagma verbal predicat: estructura, funció i tipus.

  • Les onomatopeies.

  • Les interjeccions.

  • L’apòstrof.

  • La contracció.

  • El guionet.

  • Els dos punts.

Procediments

  • Anticipació de lectura a partir de la temàtica.

  • Lectura d’una rondalla i regulació de la pròpia comprensió.

  • Anàlisi i comprensió del contingut de la lectura a partir de la resposta a unes preguntes.

  • Reflexió sobre els elements fantàstics i simbòlics propis de la rondalla.

  • Anàlisi d’una rondalla i identificació dels recursos i les característiques.

  • Anàlisi d’una llegenda i identificació dels recursos i les característiques.

  • Aplicació de les estratègies adients per a explicar una rondalla.

  • Pràctica de l’expressió oral i escrita amb rondalles i llegendes.

  • Creació col·lectiva d’una rondalla tot respectant els trets distintius del gènere.

  • Anàlisi dels tipus de sintagmes i de les seues característiques.

  • Identificació i ús de la norma de l’apostrofació i de les principals excepcions.

  • Ús correcte del guionet.

  • Aplicació de la norma de l’ús dels dos punts.

Valors

  • Valoració de la narrativa de tradició oral com a part del folklore de la nostra cultura.

  • Interés i respecte per les produccions dels altres.

  • Interés per conéixer la llengua com a sistema.

  • Valoració de la riquesa expressiva del llenguatge.

  • Interés per millorar l’ortografia.